Sabtu, 25 Julai 2009

Bukan Superman - The Lucky Laki

Aku bukanlah superman
Aku juga bisa nangis
Jika kekasih hatiku
Pergi meninggalkan aku

Ayahku selalu berkata pada ku
Laki-laki tak boleh nangis
Harus selalu kuat harus selalu tangguh
Harus bisa jadi tahan banting

Tapi ternyata sakitnya cinta
Buat aku menangis

Aku bukanlah superman
Aku juga bisa nangis
Jika kekasih hati ku
Pergi meninggalkan aku

Ayah ku selalu memarahi aku
Jika jatuh airmata ku
Kata ayah selalu
Airmata itu adalah
Tanda kelemahan

Tapi ternyata
Airmata ku jatuh juga

Aku bukanlah superman
Aku juga bisa nangis
Jika kekasih hati ku
Pergi meninggalkan aku

Ayah ku tersayang
Maafkanlah aku
Jika aku masih menangis
Masih belum bisa
Menjadi seperti apa
Yang ayah selalu mau

Kita berjanji tuk tidak lagi
Menangis kerana cinta

Aku bukanlah superman
Aku juga bisa nangis
Jika kekasih hati ku
Pergi meninggalkan aku


Teruja! sgt teruja..itulah gambaran pertama bila aku mendengar lagu yg dinyanyikan oleh kumpulan The lucky laki dari indonesia nih. Bukan maksud aku untuk mengangkat karya luaran sebagai sesuatu yang harus aku banggakan sgt. Tapi aku rasa semacam ada satu perasaan meresap dalam naluri bila mendengarkan lagu ini. Alunan muziknya yang catchy lirik yg simple dan ada unsur nasihat membuatkan aku rasa aku cukup tertarik dengannya.

Pesanan seorang ayah terhadap anaknya untuk menjadi seorang lelaki yang tabah dan kuat dalam bercinta sebenarnya kalau di kaji sedikit mendalam ianya bukan sekadar ketabahan dalam cinta tapi juga melitupi perjalanan kehidupan yang ditempuh saban hari yang pasti dibebani dengan pelbagai dugaan dan halangan. Dalam erti kata lain, kalaulah kita gagal dalam bercinta begitu mudah airmata ditumpahkan macam mana dengan pelbagai lagi rintangan dan dugaan yang bakal kita tempuh di hadapan yang lebih besar dan hebat dari sebuah cinta. Apatah lagi bila bergelar lelaki pasti banyak sepak terajang dunia kehidupan yang harus ditempuh.

Aku mencari-mencari sepanjang hampir 33 tahun aku menikmati kehidupan ini pernah kah abah aku berpesan sedemikian rupa terhadap aku. Jawapannya tak ada. Abah tidak pernah berpesan apa-apa soal ketabahan pada aku, tapi aku tahu abah selalu mahu aku jadi setabahnya. Abah tak pernah merunggut bila terpaksa siang dan malam bertungkus lumus mencari rezeki membesar dan menyekolahkan kami 9 beradik. Abah tak pernah mengatakan letih mengatakan penat apabila membenarkan tubuhnya di mamah terik mentari dicengkam dingin dan sejuk hujan mencari rezeki membesarkan anak-anak. Abah tabah abah kuat, aku tak pernah melihat abah menangis, kerana terbeban dibahunya tanggungjawab terhadap kami 9 beradik.

Cuma sekali aku pernah lihat abah menangis, itu pun hanya sekadar satu dua deraian air mata yang leh di hitung, iaitu waktu arwah nenek meninggal. Waktu tuh semua adik beradik abah menangis meratapi pemergian nenek, teresak2 kehilangan ibu tercinta. Gitu juga aku saat nenek menghembuskan nafas terakhir aku menangis. Bapa sedara aku yang berpangkat sarjan dalam tentera yang terkenal dengan kebrutalannya itu juga menangis teresak waktu nenek pergi. Tapi tidak abah, airmata abah cuma setitik dua tertumpah. Hilang begitu sahaja bila diseka dengan jejarinya. Sedangkan abah anak kesayangan nenek, tidakkah abah terasa kehilangan nenek? Tertanya-tanya juga aku waktu aku mencuri pandang pada abah ketika semua org berkumpul di sisi jenazah arwah nenek.

Abah bagaikan mengerti seolah-olah ada pertanyaan di hati ku waktu itu. Abah mendekati aku, perlahan menyentuh bahu kanan aku meminta aku mengekorinya. Seperti biasa abah tak banyak bicara bila aku tanya nak kemana? abah cuma ckp ikut jer. Dan aku terima itu sebagai satu perintah yang harus aku turuti. Rupa-rupanya abah membawa aku ke tanah perkuburan.
Abah tinggalkan aku dekat situ suruh aku tunggu. Beberapa minit berlalu abah datang dengan 5 orang, dan abah serahkan aku sebatang cangkul bawakan aku ke satu kawasan. Ini liang jenazah nenek kata abah. Dan tanpa..arahan selanjutnya aku mengerti apa harus aku lakukan dengan cangkul ditangan aku. Waktu aku sedang mula mencangkul..abah mendekati aku kata abah masih banyak urusan yang harus diselesaikan, abah suruh aku tinggal disitu dan abah berpesan satu hari nanti tanggungjawab ini akan jadi milik aku. Dan abah berlalu pergi tinggalkan aku dengan urusan menggali tanah kubur dgn yang lain. Begitulah abah tak banyak bicaranya. Tapi aku selalunya paham apa maksud abah bagi abah tindakan lebih baik dari banyak kata-kata. dan semua rasa paham aku tu terbukti, bila semua urusan pengkebumian abah yang selesaikan. Ketika adik beradiknya masih meratapi kehilangan nenek..abah yg uruskan segala-galanya bersendirian. Itulah yang buat aku kagum dengan abah. Dan dalam kekaguman itu, aku perlu terus mengingati pesan abah. Satu hari nanti tangungjawab itu harus jadi milik aku. Bolehkah aku menjadi sekuat dan setabah abah saat berhadapan dengan pemergiannya nanti. Aku bukan bermaksud mendoakan abah segera pergi, tapi inilah hukum alam kita takkan selama-lamanya akan kekal di sini. Termasuk abah, termasuk juga aku. Pasti akan pergi jua.

Beberapa hari pemergian nenek aku pernah bertanya pada abah, bagaimana abah boleh menjadi sebegitu tabah. Abah cakap, dia dah lama tahu nenek akan pergi, sebab tu dia tak terkejut. Aku tanya abah mana dia tahu? abah ckp ngan aku selama ni..siapa yang rapat ngan arwah nenek, siapa yang selalu turut kemahuan arwah nenek, yang selalu berdampingan saat suka dan duka nenek. Dan ya mulut aku tak bisa menafikan abahlah orangnya, sebab tuh abah ank kesayangan nenek. Aku tak pernah tgk abah berkata ah, atau tak boleh bila nenek suruh sesuatu pada abah. Sepayah mana pun abah akan ikut kata nenek. Dan abah berkata bila selalu berdampingan bila selalu ambil tahu..naluri dia berkata dia tahu saat nenek akan pergi. Sebab tuh dalam diam-diam abah dah berurusan dengan pihak-pihak tertentu dengan tujuan bersedia saat nenek akan pergi. sebab tuh semua urusan jadi mudah. Dah tahu mana nak tuju. Dan bila mengingati semua nya tuh aku mula bertanya diri sendiri..rapatkah aku selama ni dengan abah. Selalukah aku berdampingan dengan abah? dan kesimpulannya masih byk yang harus aku perbaiki..dalam hubungan aku ngan abah. Abah mungkin tak pernah mengajar or berpesan kepada aku tentang sebuah ketabahan..kerana abah bukan jenis banyak cakap. Tapi tindakan dan kelakuan abah meyakinkan aku dia juga mahu aku menjadi seorang yang tabah. Terima kasih abah.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan