Rabu, 3 Jun 2009

Kisah Ikan Jaket

Seorang sahabat bertanya pada aku hari ni mkn apa lunch tadi? Dgn selamba aku cakap mkn ikan jaket bakar sumbat lada. Ikan jaket? Satu persoalan bagi yg tak pernah mengetahui pasal ikan jaket nih. Tapi bagi yg maklum semaklum aku ikan jaket nih nama sebenar dia ikan cencaru. Mana dpt nama ikan jaket? org lain yg tahu aku tak tahulah mana diorang tahu nama ikan jaket nih. Tapi bagi aku ianya bermula sewaktu aku masih lagi bergelar pelajar di SMV Setapak kira2 17 tahun yg lampau. (hu..hu..lama tuh).

Sebagai penghuni asrama SMV Setapak rutin mkn ikan cencaru nih dah jadi satu kekerapan di kantin asrama sekolah. Hampir setiap hari inilah menu utama kami ikan cencaru grg. Aku tak tahu lah apesal wak kantin asrama kami tuh dulu suka sgt, goreng ikan nih sebagai menu kami ,kadang dah naik muak, sampai masing2 pun muka dah toya cam ikan jaket hu..hu..Tapi nak wat camner kan nak tak nak tuntutan perut harus di isi. Jadi aper ada depan mata bedal jer lah janji kenyang. Masa zaman student paham2 jer la. Klu sombong lapar ler perut. Makan jer la apa ada, nak best2 pun kena tunggu hari jumaat sebab setiap hari jumaat dpt mkn nasi beriani dgn aiskrim, hu..hu..(time nih aku mesti minta popedem lebih..).

Jadi nak dihikayatkan cerita seterusnya ikan cencaru nih benarnya abg2 senior kami yg panggil ikan jaket.. Diorang selalu ckp..ikan jaket nih kalu baling kat dinding mesti dinding pecah. Ada sekali tuh adalah aku buat lawak bangang, pergi baling ikan jaket kat dinding nak tgk dinding tuh leh pecah ke tak (apa punya bangang la memang la dinding takkan pecah), saja la kan kot2 magic lak terjadi hari tuh leh pecah dinding tuh..he..he..memang magic..magic siot..tapi bukan dinding yg pecah kepala aku bagai rasa nak pecah kena beberapa das luku atas kepala oleh abg2 senior kami. So moral of the story, jgn buat lawak bangang depan senior selagi lom senior.Tapi aper pun memori tuh tetap kekal sebagai kenangan indah lagi bangang yg pernah tercipta masa aku student dulu. Dan aku percaya korang jugak mcm aku time zaman jadi student la salah satu zaman yg klu leh korang nak putar balik kan?

Tiada ulasan:

Catat Ulasan